Prefered language on the blog

New photos!!

There is all kinds of new photos uploaded now:

http://s436.photobucket.com/albums/qq81/Travelgro

Look under the folder "Sailing"

Monday, September 1, 2008

Første dag, søndag 31 august!

Vell.. Så kom jeg meg avsted da etter noe som føles som en allllt for lang sommerferie...
Flyturen gikk greit til tross for at jeg måtte sitte på den bakerste raden der alle går på do og motoren bråker så sitt meste. Flyet var temlig fult men jeg merker ikke stort siden jeg sovnet fra det hele nærmest før vi hadde tatt av :) Pappa og jeg måtte stå opp klokka seks i dag tidlig for å rekke toget.
Vell fremme i Edin og både passkontroll og baggasjen gikk fint. Jeg hoppet på en buss innover mot byen men skulle bare ett stopp for så å bytte til buss mot Glasgow. JEG regnet med at bussen ville stoppe ved alle det åtte godt oppmerkede stoppene i tabellen men besynte fort å ane at for lenge siden hadde kjørt forbi mitt stopp... Emm.. ja... Mr.Bussmannen, have we past my stop?? Oi...! Men han var snill å sa: I`ll just stop at the next and I thing the Glasgow buss stops there as well... Det gjorde en heldig vis! ........etter 20 minutter i regnet :) Friskt mot var alt som skulle til for å gå ut av buussen i Glasgow, det REGNER nemlig her i dag... (og i morgen veit jeg, siden dette skrives en dag for seint...). En tur innom et kjempe bra turistkontor og ned på nærmeste hostel!

Tørre klær og en paraply senere er jeg klar for å få meg noe mat og "see Glasgow by nighit". I resepsjonen møter jeg på en som reiser alene og er ute i samme æren, kjempe bra sammentreff så vi slår følge.
Vi ender opp på en musikk - bar - vegetarmat - ich sted hvor maten var kjempe god! Nede i kjelleren er det folk som opptrer på noe som ser ut som en kryssning mellom en døll ungdomsklubb og en sliten bar... For en opplevelse! På scenen står en mann i 50 årene og syng-rap-snakker inn i en mikrofon kompet av en teknobeat... Han veksler mellom en hel rekke av bevegelser som jeg gjerne skal prøve å videreformidle men det er krevende..
Jeg nevner i fleng :
- ligge å ha rykkninger på gulvet
- leke hare ? tror jeg... (overraskende lenge altså)
- være noe i gaten av en robot
- stå med ryggen mot publikum å riste iherdig og dedikert på rompa..
- stå med fjeset mot publikun å riste iherdig og dedikert på rompa..
- prøver han seg på et noe som skulle være ett spitthopp eller hva var det?
- nå er han i alle fall world famous rock artist!

Etter en fire-fem sanger synes jeg det er på tide å gå før jeg spruter ut i krampelatter (av han ikke med han). Nok en dag er over, min første opplevelse av Glasgow og starten på turen har vært veldig bra!

9 comments:

Marte said...

Gro Gro, hvor skal du på tur? Jeg kom hjem fra en måneds interrail i går, utrolig kult!

Var i Glasgow i fjor, likte byen kjempegodt, men vi slapp unna regnet da. Sjekk ut kinoen som ligger øverst i handlegata (bak et teater-et-eller-annet), den er sinnsykt svær!

Anonymous said...

Holy shit!! Det det hørtes ut som en seriøs bar-opplevelse! Gleder meg til del 2.....

"...when I called you last night from Glasgow...."

Unknown said...

Takk for at du tenker på dine gamle foreldre og din mors nattesøvn - jeg ser fram til fortsettelsen. Og skal du ha siste nytt herfra - katta har nettopp fått sin andre middag i dag. Vi skeier ut nå når Tor er borte!

Anonymous said...

Wow. Gro! Best du har fått denne mannen på film! Haha:) Har nettopp skrevet ut ditt første blogg-innlegg til vår kjære bestemors store forundring over "dænna tæknoLogi'n". Godt å høre du har overlevd første dagen!:D
Kusineklem x2

scarnuz said...

Hirsch Geschnetzeltes.

Zutaten
• 500 g Kalbfleisch vom Eckstück
• 1 EL Bratbutter
• 30 g Schalotten, gehackt
• 50 g getrocknete Morcheln, eingeweicht
• 100 g frische Eierschwämme, geputzt und in Stücke geschnitten
• 100 g frische Champignons, geputzt und in Stücke geschnitten
• 1 dl Weisswein
• 2 dl brauner Kalbsfond
• 3 dl Rahm
• 50 g Butter
• Salz und Pfeffer
• 1 Schuss Cognac
• Kräuter nach Belieben (Schnittlauch, Liebstöckel, Petersilie, Rosmarin, Thymian)


Zubereiten.
Kalbfleisch schnetzeln. Fleisch heiss und kurz in der Bratbutter anbraten, würzen, herausnehmen und zur Seite stellen. Die Schalotten in der verbleibenden Bratbutter andämpfen. Die nochmals gründlich gewaschenen und in Stücke geschnittenen Morcheln sowie die Eierschwämme und Champignons dazugeben.

Mit Weisswein ablöschen und einkochen lassen. Den Kalbsfond hinzugeben. Aufkochen und leicht köcheln lassen. Den Rahm beifügen; mit Butterstückchen aufmontieren und zur gewünschten Sämigkeit reduzieren. Mit Cognac abschmecken.

Fleisch in die Pilzsauce geben, mischen und kurz zum Siedepunkt bringen. Anrichten, nach Belieben mit Kräutern garnieren.

scarnuz said...
This comment has been removed by the author.
scarnuz said...

.... oooops, dette var jo middagen vår og slettes ikke pusens!

Men jeg er sikker på at en hjortegryte hadde gjort mye godt for pusen. Om ikke for hørselen så i hvert fall for pelsen. For ikke å snakke om matchvekta!

God tur, Gro!

scarnuz said...

Jøss, du har jo skrevet masse mer. Det tok litt tid før jeg oppdaget det. Er ikke akkurat den mest erfarne blogger....

Skjønner, det hadde nok vært enklere for deg hvis du hadde havnet på et hjem for gule, røde og blåe kattunger.

Men når halve familien kommer fra Arendal..... er du vel pokker nødt til å lese deg opp om sjødyr....

God helg.

Smågodt said...

Aagot har sittet lenge og skrevet kommentar til deg Gro, og så forsvant alt sammen. Hun får prøve igjen når hun får humøret tilbake. Hilsen tante Lene